Třídy Svatopluka Čecha

Jablíčko
  • Vaše děti v druhém pololetí vzdělávají: Bc. Lenka Václavíková a Naděžda Demková
  • Metoda dobrého startu pro předškoláky probíhá v pondělí
  • Saunu máme zamluvenou ve čtvrtek
  • Do tělocvičny chodíme v pátek


Distanční výuka 3/2021

 

MÁ TO LISTY, ALE NENÍ TO STROM,

má to hřbet a není to slon. I když se to váže, tak to není kytka, má to strejda Karel, má to teta Jitka. Nejvíc je to bílé, ale sníh to není, dává nám to chvíle příjemného čtení. (knížka)

Co je knížka? Je to živá bílých listů hromádka. V ní si všechno hraje, zpívá, ptáci, děti, zvířátka.

Abeceda (báseň)

Abeceda, to nic není, kdo by se jí kluci bál?

Já vás vezmu do učení: Á, bé, cé dé a tak dál.

Z písmenek se složí slova, z vět se složí celý svět.

Ten, kdo umí abecedu, bude všemu rozumět.

Abeceda, to nic není, kdo by se jí, holky bál?

Dali jsme se do učení: Á, bé, cé dé to už znám.

Pobyt venku – procházka okolo knihkupectví, knihovny – knižní box, rozdíl mezi knihovnou a knihkupectvím, sledujeme, kde všude vidíme písmena, čísla, obrázky na značkách – co znamenají. Pozorujeme stromy, jestli na nich raší listy, hry a honičky v parku, na hřišti, na zahradě. Dětem povíme, že dříve se psalo na hlíněné tabulky a ony si to mohou zkusit. Do hlíny, písku zkusíme psát klacíkem písmena, číslice, malovat.

Vyrobte si Veselá záložka do knížky – z barevného nebo balícího papíru, dokreslení detailů dle fantazie. Návody s postupy najdete na těchto odkazech:

https://www.youtube.com/watch?v=Od1MeIdjLew

https://www.alik.cz/a/vyrob-si-jednoduchou-zalozku-do-knihy

https://www.youtube.com/watch?v=Ek5R5_bdBpw

Papírové bankovky na hraní – si děti vybarví a vystřihnou (vytisknout z emailu)

Čtenářka včelka – omalovánka (vytisknout z emailu)

Co číst dětem?

https://celeceskoctedetem.cz/pro-rodice/zlate-tituly

Udělej si úklid pokoje

Využij„volna“, které máš. Ukliď si pokoj! Nezapomeň, že každá hračka, stavebnice, knížka… mají svůj domeček. Ulož si i šatník nebo můžeš pomoci rodičům. Pusť si k tomu písničky a půjde ti to samo J. Uvidíš, že z výsledné práce budeš mít radost a zabavíš se u toho.

Pohybové aktivity

Rozcvičky na postavy z pohádek – chodíme jako princezny (kniha místo koruny), vojáci, myšky, kočky… lítáme jako ježibaby, vítr, dupeme jako sloni, plaveme jako vodníci, skáčeme jako šašek…

Protáhni se - Chceš se naučit provaz? Teď je na to správná chvíle. Každý den si na to udělej chvilku a už po týdnu jsou znát první výsledky a úspěchy.

Hádání pohádkové postavy podle pohybu – pantomima, střídají se sourozenci i rodiče. Kdo uhádne, má bod.

Cvičení s plyšáky nebo kouzelnou hůlkou – kladení předmětů a změny poloh těla dle pokynů

Cvičení s Dádou a plyšákem

Škola zvířátek

https://www.youtube.com/watch?v=kAUiMM9eCBw

Strašidýlko Emílek

https://www.youtube.com/watch?v=jOMYLxPe4aY

Kamínkování – hra, kterou si oblíbíte. Malujte, rozmisťujte, nacházejte! Sdílejte s přáteli, ať je nás v kamínkové rodině co nejvíc! Postup této hry není moc složitý.

https://www.alik.cz/a/putovni-kaminky

https://www.alik.cz/a/kaminkovani-malovani-rozmistovani-i-nachazeni

 

 

 

 

 

 


Chaloupka na vršku: Jak se Andulka bála smrtky

https://www.youtube.com/watch?v=oSPR1oi8SAE&t=770s

Jak to chodí v lese: Papír ze dřeva

https://www.youtube.com/watch?v=ZN3laounEw8

 

 
TÝDEN 8.-12.3.2021

V tomto týdnu se děti seznámí s ročními obdobími. Budou poznávat první znaky jara, budou se učit pojmenovávat první jarní květiny. Na procházce si budou všímat pupenů na stromech a budou hledat první jarní květiny. Předškolní děti (pro které je vzdělávání povinné) dostávají úkoly přímo na svůj email. Pokud máte předškolní dítě (tzn. mělo by v září nastoupit do ZŠ a email jste neobdrželi, napište, prosím na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript )

 
Co se budeme učit v únoru

Začátkem února nás budou provázet ti nejpovolanější - polární zvířátka, která nás naladí na zimní čas a prozradí nám něco o sobě i krajině, ve které žijí. V zimním období přibližujeme dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, život volně žijících zvířat a jejich obživu během zimního období. Osvojujeme si poznatky o skupenství vody. Pokud je dostatek sněhu, jsou dětem nabízeny pohybové činnosti v zimním přírodním prostředí. V druhé polovině měsíce se budou děti seznamovat s tradicí Maškar, Karnevalu a Masopustu. Toto období je spojeno se slavením, veselením, radostí. U dětí rozvíjí fantazii a myšlení. Děti se seznámí s konkrétními znaky tohoto zvyku. Celé toto téma se ponese v duchu humoru a vtipu. Pro děti bude toto období hlavně zážitkové. S kouzelným hrnečkem se přeneseme do světa pohádek a vyzkoušíme si, zda zaklínadla fungují.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Maminko, tatínku, můžeš se mnou zkoušet i doma:

Sluchové a zrakové vnímání

§ Popis obrázku

§ Vymyslet rým (např. hrníček-Pepíček-knedlíček…)

§ Sladit pohyb s hudbou (hudební rozcvičky)

§ Složit rozstříhaný obrázek

§ Sledovat a vyprávět pohádku

§ Zazpívat píseň se zimní tématikou

§ Zdokonalovat kresbu postavy

Základní vědomosti

§ Rozlišovat věci podle vlastností

§ Zvládat zdvořilostní formy, využít omluvu

§ Schopnost obléci se

§ Vyjmenovat 12 měsíců

§ Najít předmět, který do skupiny nepatří

§ Zvládnout úkol s více kroky

§ Pochopit hádanku

Řeč, vyjadřování, slovní zásoba

§ Dokončit příběh, pohádku (např. vymyslet konec, jinou variantu)

§ Dramatizovat pohádky (O Budulínkovi, Hrnečku, vař!)

§ Popis, vlastnosti předmětu (např. Jakou máš doma masku?)

§ Jazykové hříčky (srkat, mlaskat, plivat, olizovat se…)

§ Učit se lidová říkadla a písně

První čtení

§ Složit jednoduchou větu podle vzoru z nastříhaných písmen

§ Vytleskat slovo po slabikách

§ Určit první a poslední hlásku ve slově

§ Rozlišování zrcadlových tvarů písmen

Jemná a hrubá motorika, základy psaní

§ Grafický cvik – osmička (tučňák), kouř z hrnečku, vzory z geometrických tvarů

§ Umíme správně držet tužku – viz popis

§ Zapneme si zip, zavážeme boty

§ Naučit se modelovat sněhuláka, hrneček…

§ Mačkání, trhání, vystřihování, lepení papíru

§ Skládání z geometrických tvarů (např. iglú, hrneček…)

§ Obkreslování šablon

§ Házet a chytat míč

§ Orientace vpravo, vlevo

Matematické dovednosti

§ Rozlišovat a používat základní prostorové pojmy (nahoře, dole, pod, vedle, nad, vlevo, vpravo…)

§ Orientovat se v řadě (první, poslední, uprostřed)

§ Rozlišovat geometrické tvary

§ Číst číslice 1 - 10

§ Vypočítávat jednoduché aritmetické úlohy 1-10, dítě chápe číslo jako počet prvků

Poznávací schopnosti

§ Pamatovat si postup řešení (např. složit lodičku, zavázat tkaničky…)

§ Orientovat se na dětské obrazové mapě podle barev (bílá-sníh, led, modrá-voda…)

§ Učit se pochopit mravní poučení v pohádkách a příbězích

§ Seznámit se s tradicí Masopustu,vědět co je to maska

§ Osvojit si poznatky, jak žijí polární zvířata


Masopustní uvítání

Drž mě, drž mě, drž mě – pusť!(držíme se za ruce, na „pusť“ se pustíme a dáme ruce nad hlavu)

Máme tady masopust. (tleskáme)

My se maškar nebojíme, (šklebíme se)

my se s nimi roztočíme, (chytíme se za ruce, roztočíme kruh)

točíme se, točíme se - stát! (točíme se, můžeme zopakovat více než 2x, zastavíme se)

Na co si dnes budem hrát? (sedneme si na zem)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozcvičky

Kája: Boky, ramena, dlaně, lokty, kolena

https://www.youtube.com/watch?v=7VhSsTr4aX0

Kája: Kulička

https://www.youtube.com/watch?v=z0HkLsXjbiw

M. Růžičková: Do rytmu se hýbej

https://www.youtube.com/watch?v=QVzsoTAAw_8

M. Růžičková: Pingvínek

https://www.youtube.com/watch?v=Lel0vmny2ak

Postavil jsem sněhuláka

Postavil jsem sněhuláka na stráni, aby hlídal krajáč mléka k snídani.

R: Stojí tam jako pán a já musím hlídat sám!

Postavil jsem sněhuláka u ledu, aby hlídal kousek masa k obědu.

R: Stojí tam…

Postavil jsem sněhuláka u dveří, aby hlídal kousek chleba k večeři.

R: Stojí tam…

Na Jaře ho teplé slunko rozlilo, škoda toho sněhuláka nebylo.

R: Vždyť tam stál jako pán a já musím hlídat sám!

Sněží, mráz kolem běží

Sněží, sněží, mráz kolem běží, zima je kočičce, hřbet se ji ježí.

Fouká, fouká, bílá je louka, zima je pejskovi, ke kamnům kouká.

Medvědí trápení

Starý medvěd vzdychá, že ho v tlamě píchá,

že ho bolí v zubu díra, od bolesti už umírá,

a že prosí lištičku, ať mu půjčí mastičku.

Ty medvídku hloupý, mast tě nevykoupí,

lepší než-li každá masta, byla by ti zubní pasta,

tak medvídku, nebuď hloup, nech si zoubek vytrhnout.

Hrnečku, vař!

https://www.youtube.com/watch?v=gx1yeV8bMbg

 
Distanční výuka 2/2021

 

LIDSKÉ TĚLO

Povídáme si doma s dětmi a listujeme

Pojmenujte si s dětmi jednotlivé části těla – nechte dítě, ať vám jmenovanou část těla označí dotykem. Pokud máte doma dětskou obrazovou encyklopedii o lidském těle, nechte děti listovat a obrázky společně okomentujte. Seznamte děti s pojmy kostra, svaly, důležité životní orgány (srdce, mozek, žaludek…) a jejich funkce, párové orgány (ledviny, plíce, oči…).

Přečtěte dětem říkanku a ukazujte si jednotlivé části těla

Moje tělo mozek řídí,

oči ty to dobře vidí.

Pod hlavou je krček malý,

na rukách jsou velké svaly.

Na nich máme prstů pět,

spočítáme si je hned.

V hrudním koši srdce máme,

do bříška si jídlo dáme.

Nohy obě procvičí se,

venku dobře skotačí se.

Zahrajte si:

Pexeso s obrázky částí lidského těla (posláno na email).

Hru „Poslouchej a ukazuj“ – rodič říká názvy částí těla, dítě ukazuje, kde se na jeho těle nachází. Rodič může ukazovat společně s dítětem a záměrně dítě plete (např. řekne ucho, ale ukáže nos).

„Silueta“dítě si lehne na zem a rodič ho obestaví např. kostičkami dupla (pet víčky, proužky papíru z letáků…). Potom si společně tělo prohlédněte a povídejte si o vytvořeném obrázku. Nechte dítě vnitřek těla doplnit např. částmi oblečení.

Artikulační cvičení na polohování a pohyblivost jazyka:

Na mlsnou kočičku – vypláznutý jazyk krouživým pohybem olizuje dolní a horní ret.

Na čertíky – při otevřených ústech drnká jazyk o rty.

Na kolotoč – kroužení jazykem před dolními a horními zuby při zavřených ústech.

Na čištění zoubků – otevřená ústa, jazyk jezdí po horních a dolních zubech.

Cvičení s M. Růžičkovou –

Ouky kouky

https://www.youtube.com/watch?v=I_u7FXeL3ys

Sanitka

https://www.youtube.com/watch?v=-xOPK2BISlk

S Hurvínkem za lékařem -

Angína

https://www.youtube.com/watch?v=QldquISlxwE

Zlomenina

https://www.youtube.com/watch?v=mmwWZCDniis&list=PLFIbO1sZwgV1BDuSNzBu0xDQPpd1TPuzi

Zubní kaz

https://www.youtube.com/watch?v=N-09kStnVxo

Při procházce venku s dětmi: Pozorujte různé projevy počasí a nechte děti počasí pojmenovat (sněží, mrzne, je inverze…). V přírodním terénu vyhledejte položený kmen a nechte děti kmen přelézat, chodit po něm. Procvičujte s dětmi nasazování prstových rukavic.

Vyrábíme s dětmi: Víte, jak vypadá ruka pod rentgenem?

Potřebujete: barevný papír, vatové tyčinky nebo brčka, lepidlo, nůžky

Nechte děti obkreslit svou ruku, kterou si samostatně vystřihnou. Z vatových tyčinek nebo nastříhaných brček do ruky nalepují kůstky, které máme na ruce. Hotový obrázek děti přinesou do MŠ.

 

 

 

 

 

 

 

 


Naučíme děti, jak si správně čistit zuby

Videonávod pro rodiče J:

Zkažené zuby dětí

https://www.youtube.com/watch?v=hy13G_eTG-8

Jak si čistit zuby

https://www.youtube.com/watch?v=XhhDt3zYDzE

Pracovní listy: zasíláme rodičů na email

 

 
Distanční výuka 1/2021

PUTOVÁNÍ S TŘEMI KRÁLI

Chaloupka na vršku – Jak to bylo na Tři krále

https://www.youtube.com/watch?v=e6PcYqgT9cE


Tři králové chodili 6. Ledna od domu k domu, přáli lidem štěstí a zdraví a dostávali koledu. Na dveře psali křídou tři křížky a písmena K, M, B. Obvykle zpívali koledu My tři králové jdeme k vám. Umíte tuto koledu zazpívat?

My tři králové – poslechněte si společně koledu a naučte se ji zpívat

https://www.youtube.com/watch?v=8zIkcZ52-bo


My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví vinšujem vám.

Štěstí, zdraví, dlouhá léta, my jsme k vám přišli zdaleka.

Z daleka je cesta naše, do Betléma mysl naše.

Co ty, černej, stojíš vzadu, vystrkuješ na nás bradu?

A já černej vystupuju a nový rok vám vinšuju.

A my taky vystupujem a nový rok vám vinšujem!

Vyprávění o Ježíškovi - podívejte se společně na video

https://www.youtube.com/watch?v=tJxuIbMR24o&=31s


Po zhlédnutí si společně příběh převyprávějte a zeptejte se dětí: Umíš pojmenovat postavy, které přišly do Betléma za Ježíškem se svými dary? Jaké dary nesly Ježíškovi, který se narodil Panně Marii a Josefovi? Poznáš podle darů, jaké bylo povolání těchto lidí? Jak se jmenovalo město, kde se Ježíšek narodil? Co jsou jesličky? Jaká zvířátka se v příběhu vyskytují? Víš, co je to betlémská hvězda? Jak se jmenovali tři králové? Co asi přáli Ježíškovi? Jak se jmenuješ celým jménem ty? K+M+B – co to znamená? Jakým písmenkem začíná tvoje jméno?

Tříkrálová sbírka – tříkráloví koledníci putují dům od domu a přinášejí lidem radostnou zprávu o narození Ježíška. Přitom prosí o dar na pomoc lidem v nouzi.

Motto tří králů zní: „Každá koruna pomáhá“. Vhoďte ji letos do online kasičky.

https://www.trikralovasbirka.cz/o-sbirce/aktualni-situace/


Kreslení na papír: Děti si zkusí nakreslit tři čepice a napsat na ně tři písmena podle předkresleného vzoru K+M+B. Na čtvrtou čepici mohou napsat začáteční písmeno svého jména.

Při procházce venku s dětmi: Pojmenujte společně významné budovy v okolí. Jak poznáme, kudy chodili tři králové a které domy navštívili? Hledáme křídou napsané K+M+B.

Vyrábíme s dětmi: Koruny ze zbytků balicího papíru z vánoc a použitých papírových tašek z nákupů. Nechte děti vystřihovat motivy z balícího papíru a nalepovat na královskou korunu vystřihnutou z papírové tašky. Děti si mohou dokreslit detaily dle fantazie.

Pracovní listy: zasíláme rodičům na email

 
«ZačátekPředchozí123DalšíKonec»

Strana 1 z 3